Monday, February 28, 2011

Sace/Honeycomb

Please scroll down for English version

Ovomesecnu igricu Ajme, koliko nas je, koju je pokrenula Snjezana, pocela sam sa kolacem Pcelin ubod koji se, po meni, savrseno uklapao u pricu o medu, koji je i tema igrice, na predlog domacice Aleksandre. U tom stilu cu i da zavrsim jer sta uz med ide bolje od saca :)
Sace, u ovoj prici, bi bilo nesto kao hrskave karamele. Veoma interesantno izgleda ali me ukus nije raspametio. U finalnom proizvodu malo je preintenzivan ukus sode bikabone. Koliko sam citala po internetu, Amerikanci su odusevljeni ovim slatkisem pa se pitam da li sam negde pogresila u pripremi istog? Recept je ovde, probajte pa procenite sami ko je u pravu :)


Sastojci:
1½ solja finog kristal secera (moze i obicni)
1/3 solje tecne glukose ili svetlog corn sirupa
2 kasike meda
¼ solje vode
2 kasicice sode bikarbone, prosejane dva puta

* solja je 240 ml (1 cup)


Priprema:
U posudi sa debljim dnom izmesati secer, glukosu, med i vodu. Staviti na laganu vatru da se istopi. Kada je secer istopljen, kuvati, bez mesanja, oko 15 minuta ili dok smesa ne postigne temperaturu od 150 stepeni i postane svetlo braon boje.
Dok se sirup kuva pripremite pleh… ja sam koristila okrugli kalup velicine 26 cm. Oblozite ga papirom za pecenje tako da papir prekriva dno i stranice kalupa. Polozite kalup u veci pleh i ostavite sa strane.
Kada sirup potamni, skloniti s vatre, sipati sodu bikarbonu i brzim pokretima izmesati smesu… u tom trenutku smesa ce posvetliti i poceti da ”raste” ali to je upravo ono sto ce u slatkisu ostaviti izgled saca.
Sipati smesu u pripremljen kalup (ne mesati ili gladiti povrsinu). Smesa ce jos neko vreme rasti, zato je i podmetnut veci pleh ako nesto procuri da se ne polepi po stolu.
Ostaviti slatkis da se ohladi, oko sat vremena. Za to vreme smesa ce malo splasnuti i stegnuti se.
Stegnutu smesu lomite na komadice ili secite nozem (ja sam lomila) a po zelji mozete svako parce umociti u glazuru od cokolade i ostaviti da se stegne pre sluzenja.


Ako nemate termometar ostavite sirup da kuva dobrih 15 minuta na srednjoj temeperaturi jer ako sirup dobro ne ukuva smesa se nece stegnuti. Pravila sam sace dva puta, prvi put bez termometra i skinula sam sirup sa vatre cim je postao blago braon boje i sace je ostalo jako mekano i lepljivo. Drugi put, uz pomoc termometra, kuvala sam ga znatno duze i bilo je lepo hrskavo i stegnuto. 
Znaci, bez straha, pustite sirup da kuva dok ne vidite da je postao lepe braon boje. Za sve vas koji nemate termometar evo linka gde je postupak pripreme ovog slatkisa lepo propracen slikama.



English version:
Honeycomb
(recipe adapted from here)

Ingredients:
1½ cups caster sugar
1/3 cup liquid glucose
2 tablespoons honey
¼ cup water
2 teaspoons bicarbonate of soda, sifted

Preparation:
In a high-sided large saucepan add the sugar, glucose, honey and water and stir over a gently heat until sugar has dissolved.
Continue to cook until the mixture turns a golden brown colour - this should take about 15 minutes.
While the sugars are cooking prepare your tray.
I line my tray (20x30cm or 8x12 inch and a good 2-3 inches in depth) with double thickness aluminium foil and extend it generously over the tray edges. Put this tray on a larger cookie sheet as a protection measure to catch any over-runs should the tray not be high enough.
Make sure the bi-carb is well sifted and when the sugar is ready, place this into the saucepan. Stir quickly to combine, you'll immediately notice the mixture become a lot lightly in colour and start to rise - it's texture will change to something resembling spun sugar. Keep stirring and when the mixture is approaching the top of the saucepan begin pouring it out onto the tray - the reaction will continue in the tray where it will keep rising. There's no need to smooth the mix out - it's best that you just leave it.
Let it set in the pan for about an hour - it will drop down somewhat as it cools.

18 comments:

  1. Veoma zanimljivo. Nikada ranije nisam čula za ovaj kolač. Deluje kao da je s druge planete. A je l se oseća baš taj med, ili je jednostavno samo slatko?

    ReplyDelete
  2. Fantasticno i izgleda jako ukusno!

    ReplyDelete
  3. Ne izgleda loše, iako ja ne volim med nikako :)

    ReplyDelete
  4. Zaista zanimljiv recept! Nisam praviula nista slicno.

    ReplyDelete
  5. Zanimljivo, čini mi se da zahtjeva malo više pažnje, što ga čini još primamljivijim. O okusu ne mogu suditi jer nisam nikad probala, ali izgleda odlično!

    ReplyDelete
  6. Moram probati tu "morsku spužvu".

    ReplyDelete
  7. Izgleda lijepo ali i okus je bitan :) treba probati :)

    ReplyDelete
  8. I'd like to have this with chocolate!

    ReplyDelete
  9. Ovo bi moglo biti interesantno. Odlično izgleda.
    Teško sam birala što ne isprobati sa tvog bloga i naravno da ću kasniti s postom, ali nisam te zaboravila :)
    I sorry što me nema, čitam, vidim, ali ne stižem komentirati. :(

    ReplyDelete
  10. Jako zanimljiv recept! Rado bi probala...

    ReplyDelete
  11. Hvala devojke!
    maxivida, med se ne oseti nikako, samo je dosta slatko... kao karamele, samo krckavo :)

    ReplyDelete
  12. Tadeja, volim kad navratis, ali i ja u poslednje vreme samo nista ne stizem tako da te u potpunosti razumem :)
    Jedva cekam da vidim sta si spremala sa mog bloga i da cujem utiske, naravno ;)

    ReplyDelete
  13. Zanimljivo izgleda :) Mozda bi manja kolicina sode napravila isti efekat?! Amerikanci imaju glup obicaj da trpaju te "dizace" vise nego sto treba, pa nailazimo na recepte sa sodom + prasak za pecivo a verujem da kod nekog ima i suvog kvasca uz to :)))

    I ja kasnim sa fbi istragom ali bice :-***

    ReplyDelete
  14. Da ti odgovorim na komentar kod mene :) Ako voliš slatkiše, nemoj se odricati, pa ni na tjedan dana :) Užasno je teeeeško! Imam dojam da bi odustala odmah drugi dan da nisam počela blog pisati! Sama se sebi divim da sam i ovoliko izdržala, a izdržim li svih 365, ko će mi onda biti ravan :)

    ReplyDelete
  15. slatkiš baš zanimljivo izgleda!
    nisam nikad vidjela nešto takvo.
    napokon imam termometar pa mogu počet isprobavat ovakve slastice gdje je potreban.

    ReplyDelete
  16. Draga Mihaela, evo me konačno i kod tebe sa komentarom. Kako sam zakazala prošli mjesec na svim nivoima tako sada ponovno "hvatam korak". Kod tebe uz to još malo i istražujem :).
    Ovo je još jedan od interesantnih recepata, baš interesantno i izgleda tako da mami na isprobavanje

    ReplyDelete