Thursday, February 17, 2011

Spanac-sir Strata/ Spinach and Cheese Strata

Please scroll down for English version

Vec sam ranije pisala o ogromnim kolicinama hleba koje svakodnevno bacam i koliko mi je zao zbog toga. U pocetku sam obilazila nase blogove i isprobavala, redom, sve recepte koji su podrazumevali "stari" hleb. Kad smo se poprilicno zasitili svih piroski, pizza, przenica i ostalih jela na tu temu, krenula sam lutati po stranim blogovima trazeci inspiraciju. Tamo sam pronasla razne pudinge od hleba koji su, na prvo citanje, delovali prste da polizes. Prvi koji smo isprobali bio je puding od praziluka koji je potvrdio moje prvobitno misljenje i, zatim, je istraga i isprobavanje pudinga od hleba krenulo dalje. Tako smo dosli do Strate od spanaca i sira i, kako nam se i ona mnogo dopala, evo recepta.
Idealno za sve zaposlene majke, devojke i sve vas koji ste u bilo kakvoj guzvi sa vremenom jer ga kompletno spakujete uvece, ostavite u frizideru i sutradan samo gurnete u rernu na pecenje.


Sudeci prema Wikipedii, Strata ili Stratta pripada familiji slojevitih jela americke kuhinje (strata-layers=slojevi). Najcesca varijanta strate nalikuje na quiche ili frittatu i priprema se od hleba, jaja i sira, a moze da sadrzi meso ili povrce. Obicno je poredjana u naizmenicne slojeve hleba i sira + meso i/ili povrce koji se zalivaju smesom jaja i mleka. Postoje varijante gde se svi sastojci izmesaju a zatim zaliju jajima pa zapeku u rerni.
Ovo jelo obicno zahteva da odstoji ovako upakovano i to od jedan do 24 sata pre pecenja. Servira se toplo.

Sastojci:
280 gr smrznutog spanaca
1 veci luk
3 kasike neslanog maslaca
1 kasicica soli
1/2 kasicice bibera
1/4 kasicice sveze rendanog muskatnog orascica (ja sam koristila u prahu)
8 solja belog hleba, iseckanog na kockice 2,5*2,5 cm
170 gr krupnije rendanog sira (autor preporucuje Gruyère, ali moze i bilo koji tvrdi sir)
55 gr sitno rendanog parmezana
2 3/4 solje mleka
9 vecih jaja
2 kasike Dijon senfa

*solja je 240 ml (cup)



Priprema:
Spanac odmrznuti, iscediti svu tecnost iz njega, a zatim ga iseckati, ukoliko nije vec iseckan.
Iseckati luk pa ga prziti na maslacu dok ne omeksa. Dodati 1/2 kasicice soli, 1/4 kasicice bibera, muskatni orascic pa nastaviti krckanje jos minut. Umesati spanac i odmah skinuti s vatre.
Pobacati trecinu kockica hleba u vatrostalnu ili keramicku posudu dobro namazanu maslacem (neka srednja velicina vatrostalne, ali da bude dublja). Preko staviti trecinu spanaca, a zatim trecinu od obe vrste rendanog sira. Ponoviti sve jos dva puta.
Umutiti jaja, mleko, senf, 1/2 kasicice soli i 1/4 kasicice bibera pa preliti stratu. Prekriti vatrostalnu plasticnom folijom pa staviti stratu u frizider na najmanje 8, a najduze 24 sata.
Sledeci dan, izvaditi stratu iz frizidera, ostaviti je 30 minuta na sobnoj temperaturi. Za to vreme ukljuciti rernu da se zagreje na 180 stepeni.
Peci stratu, na sredini rerne, oko 45-55 minuta ili dok se ne naduva i porumeni. Izvaditi peceno jelo, ostaviti ga da stane 5 minuta a, zatim, posluziti.


Hleb sam isekla na kockice pa ga prvo isusila u rerni a zatim redjala slojeve, tako sam radila sa pudingom od praziluka i mnogo nam se dopalo pa sam resila da isto primenim i kod ove Strate. Vodite racuna da se senf lepo izmesa sa mlekom i jajima, kod mene su na dnu posude ostali neizmesani delovi pa mi je veca kolicina senfa, na kraju, izletela na jedno mesto.


English version:
Spinach and Cheese Strata
(recipe adapted from here)

Ingredients:
1 (10 ounce) package frozen spinach, thawed, squeeze of all excess liquid, and chopped
1 1/2 cups finely chopped onion (1 large)
3 tablespoons unsalted butter
1 teaspoon salt
1/2 teaspoon black pepper
1/4 teaspoon freshly grated nutmeg
8 cups cubed French or Italian bread in 1-inch cubes (1/2 lb)
6 ounces coarsely grated Gruyère (2 cups)
2 ounces finely grated parmesan (1 cup)
2 3/4 cups milk
9 large eggs
2 tablespoons Dijon mustard

Preparation:
Sauté onion in butter in a large, heavy skillet over medium heat until soft, about 5 minutes. Add 1/2 teaspoon salt, 1/4 teaspoon pepper and nutmeg and continue cooking for one minute. Stir in spinach, remove from heat and set aside.
Spread one third of the bread cubes in a well-buttered 3-quart gratin dish or other ceramic baking dish. Top with one-third of bread cubes,one-third of spinach mixture and one-third of each cheese. Repeat layering twice with remaining bread, spinach and cheese.
Whisk eggs, milk, mustard and remaining 1/2 teaspoon salt and 1/4 teaspoon pepper together in a large bowl and pour evenly over strata. Cover with plastic wrap and chill strata for eat least 8 hours or up to a day.
The next day, let it stand at room temperature for 30 minutes while preheating the oven to 350°F. Bake strata, uncovered, in middle of oven until puffed, golden brown, and cooked through, 45 to 55 minutes. Let stand 5 minutes before serving.

9 comments:

  1. Uvijek imaš zanimljive i zdrave recepte, a ovaj je super!
    Kiss i ugodan vikend.

    ReplyDelete
  2. Joj ja se nikako ne mogu natjerati isprobati te razne slatke i slane "pudnige" od starog kruha. Srećom mi toliko malo kruha kupujemo da nam rijetko što i ostane. Ipak, dok su mi slatki pudinzi od kruha potpuno ne privlačni slani su mi zanimljiviji. Posebno kad su ovako lijepo servirani i fotografirani. Možda se odvažim i isprobam. :)

    ReplyDelete
  3. Jako interesantan recept, a fotkice prelijepe!

    ReplyDelete
  4. odlično, praktično i jako fino, ovakvih recepata nikada dosta!

    ReplyDelete
  5. stvarno je grozno kada se kruh baca... i ja ga pokušavam iskoristiti što je više moguće.. ovo mi se čini kao jako ukusna solucija :)

    ReplyDelete
  6. Još jedan u nizu vrlo lepih i interesantnih recepata. Čuvam ga i probam:) Odlične fotkice, predivne:)))

    ReplyDelete
  7. Bas pravim puding od praziluka, a vec sam ga jednom pravila. Bilo smo odusevljeni...Verovatno ce i ovo da nam se svidi :)))

    ReplyDelete